Logo Polskiego Radia

Journalists allegedly targeted in Polish surveillance stings named

PR dla Zagranicy
Nick Hodge 07.03.2016 12:31
A Polish weekly has named journalists who allegedly came under surveillance during the eight-year rule of the former coalition government.
Photo: GlowimagesPhoto: Glowimages

The release of the names follows special services coordinator Mariusz Kaminski's claims last month that 48 journalists were spied on from 2007 to 2015.

The Do Rzeczy weekly which published the names has declined to reveal the source that provided them.

However, editor-in-chief Paweł Lisicki was allegedly among the targets, the weekly writes.

The magazine has likewise stated that many journalists from the Rzeczpospolita daily came under surveillance.

The paper was at the centre of a media storm in October 2012 when it published a front page article claiming that TNT had been found on the Polish presidential plane that crashed in Smolensk, western Russia, in April 2010.

At the time, Cezary Gmyz, the journalist who wrote the article – also the author of the surveillance claims piece – declined to name his source, and he was dismissed from his post.

Former Chief Military Prosecutor Ireneusz Szelag stated following the publication of the TNT article that on-site detectors used in Smolensk had initially indicated similar structures to "high-energy" compounds that are found in explosives.

However, he stated that many non-explosive substances can trigger such alerts, and subsequent laboratory tests came up negative for TNT and other similar materials.

Poland's Law and Justice government, which won the 25 October general elections, has set up a new commission to investigate the air disaster. The plane crashed in thick fog and official Polish and Russian reports concluded that it was an accident. (nh/ss)

tags: surveillance
Copyright © Polskie Radio S.A About Us Contact Us